70 let letiště Rakovník - letecký den

Supermarine SPITFIRE Mk.XVIE TE184 VY

Nekompromisní, rychlý a obratný - tak by se dal charakterizovat letoun Supermarine Spitfire, pravděpodobně nejslavnější letadlo všech dob, první celokovový stíhací letoun vyráběný v Británii. Typická tenká eliptická křídla a ladné aerodynamické tvary umožnily Spitfiru dosahovat vysokých rychlostí, což si ale několikrát vyžádalo vyztužení křidélek za účelem zachování jejich efektivity.

Konstruktérem Spitfiru byl Reginald Joseph Mitchell, který se bohužel kvůli rakovině bojového a vítězného nasazení svého výtvoru nedožil.

Spitfire se časem stal, i díky úspěšné propagandě, legendou bitvy o Británii. Spitfire byl určitě jedním z nejlepších stíhacích strojů své doby. Během roku 1940 měl svou nezastupitelnou úlohu při ochraně britského vzdušného prostoru a při ochraně ustupujících britských a francouzských vojsk u Dunkerque. V době bitvy o Británii ale ještě nebyly perutě RAF vybaveny dostatečným počtem strojů tohoto typu, a tak se dělil o úspěchy se svým kolegou od firmy Hawker. RAF totiž v té době disponovala dostatečným počtem robustní stíhačky Hawker Hurricane, která se ukázala být vhodnou pro ničení nepřátelských bombardérů, ale kvůli nižším výkonům byla slabší v porovnání s německou nejrozšířenější stíhačkou Messerschmitt Bf 109E.

Verze:Mk.XVIEVzletová hmotnost:3450 kg
Rozpětí11,23 mMax. rychlost:662 km/h
Motor:Rolls-Royce Merlin 66Dolet:698 km
Výkon:1 580 hp (1 178 kW)Rok výroby:1936

Tento stav vedl k tomu, že po relativně dlouhý čas měly obě stíhačky při německých náletech úkoly rozdělené (pokud to okolnosti dovolily). Výkonnější a obratnější Supermarine Spitfire zaměstnávaly stíhačky nepřítele a odolné Hawker Hurricane rozbíjely svazy bombardérů. Oba typy byly v tomto období pro Brity určitě nenahraditelné.

Spitfire sloužil v průběhu celé druhé světové války a jeho verze byly čím dál tím rychlejší a výkonnější - zprvu s motory Merlin, později Griffon. Spitfire byl průběžně upravován také z důvodu, aby splnil všechny druhy požadovaných určení - jako stíhač pro malé i velké výšky, byly tropické i námořní verze nebo z něj byl neozbrojený fotoprůzkumný letoun. RAF vyřadila svůj poslední Spitfire (průzkumný PR Mk.XIX) až v roce 1954.

PARTNER VYSTOUPENÍ:

PARTNEŘI 2018


GENERÁLNÍ PARTNEŘI




MEDIÁLNÍ PARTNEŘI




PARTNEŘI